4. Waarom zijn ogen bol?

Beter leren begrijpend lezen met aansprekende teksten over interessante onderwerpen waar kinderen nieuwsgierig naar zijn.IMG_2115

Interessant voor leerkracht.

Begrijpend lezen heeft een grote invloed op schoolsucces, maar de meeste leerlingen vinden de lessen saai. In een pilot op twee basisscholen in Twente bleek dat begrijpend lezen heel spannend kan zijn, als leerlingen naar aanleiding van eigen leervragen interessante teksten mogen lezen en de opgedane informatie direct mogen gebruiken in een zelfbedacht experiment. Op de Bonifatiusschool in Enschede lazen bovenbouwleerlingen allerlei soorten teksten en boeken over de werking van onze zintuigen. In deze interactieve lezing laten we zien  waar leerkrachten op letten tijdens het selecteren van toegankelijk leesmateriaal, hoe leerlingen vervolgens aan het werk gingen met de teksten en hoe de school nu verder gaat met begrijpend lezen.

  • De workshop richt zich op de midden- & bovenbouw
  • Taaldomein begrijpend lezen, belevend lezen en woordenschat.
  • Kerndoel taal: 4, 6, 7 & 9
  • Kerndoel w&t: 41, 41

Workshopleiders Merlin van Kimmenade, leerkracht en taal / leescoördinator bij de Bonifatiusschool en Dr. Hanneke Wentink lector bij Saxion en onderzoeker bij TechYourFuture

Hanneke Wentink
Hanneke Wentink
Merlin van Kimmenade
Merlin van Kimmenade

 

 

workshop overzicht