14. Storytelling

Verhalen (voor)lezen als basis voor onderzoekend en ontwerpend leren

Interessant voor leerkrachten
storytelling

Waarom onthouden we een (goed) verhaal beter dan een powerpoint presentatie? Wetenschappelijk gezien heeft dit te maken met hoe onze hersenen omgaan met de informatie. Als een verhaal wordt verteld, vinden er grote veranderingen in de hersenen van de toehoorder plaats. Een goed verhaal doet elke les boven zichzelf uitstijgen. Verhalen geven identiteit. De mens drukt zich uit in verhalen en we definiëren onszelf in verhalen. Van die wetenschap kunnen leerkrachten gebruik maken bij w&t onderwijs. Aan het eind van de workshop hebben de deelnemers een introductie voor een w&t les ontworpen waar ze morgen mee aan de slag kunnen.

Huiswerk vooraf – neem het (voor)leesboek mee waarmee je op dit moment in de klas aan het lezen bent!

  • De workshop richt zich op de onder-, midden en bovenbouw
  • Taaldomein: spreken, luisteren en woordenschat
  • Kerndoel taal: 1,3,9,12
  • Kerndoel w&t: 41, 45

Workshopleider Meie van Laar MSc, senior project manager bij Nemo Science center en Lisanne Bronzwaer project manager bij Nemo Science center.

Meie van Laar
Meie van Laar
Lisanne Bronszwaer
Lisanne Bronzwaer

 

 

 

 

workshop overzicht